Radigue, Riley & The Gurdjieff Ensemble:Jazzhouse i kirken og koncertsalen

Eliane Radigue 

 

Med en spektakulær koncert i Holmens Kirke på fredag, hvor det 30 mand store franske orkester ONCEIM opfører musik af den 85-årige visionære komponist Eliane Radigue, indleder Jazzhouse en koncertsæson, der byder på flere store projekter i byens kirker og koncertsale. Her kan man også glæde sig til koncert i Trinitatis Kirke med klassisk armensk musik fra The Gurdjieff Ensemble 24. april og ikke mindst koncert med en af det 20. århundredes mest indflydelsesrige komponister, minimalisten Terry Riley, på Bremen Teater 7. juni.


Fransk minimalisme i storformat: Eliane Radigue i Holmens Kirke

 

10/02, kl. 19.30 - Eliane Radigue: OCCAM OCEAN performed by ONCEIM (FR) / Vinterjazz 2017 - Holmes Kirke

 

Eliane Radigue, der blev født i 1932, regnes som en af de store pionerer inden for europæisk elektroakustisk musik. Hendes musik undersøger langstrakte og langsomt udfoldede forløb - undertiden af op til flere timers varighed. Det er musik, der strækker sig mod evigheden, og som passende nok også hyppigt er blevet forbundet med en spirituel og meditativ dimension, ligesom den i høj grad peger frem mod senere tids ambientmusik.

 

Skønt hun kendes for sin elektroniske musik, har Radigue, der fortsætter med at udvide sit værk og tonesprog, de seneste år kastet sig over den akustiske musik, og med "OCCAM OCEAN" præsenterer hun for første gang et værk for stort orkester. Et værk, der er blevet til i tæt samarbejde med det bemærkelsesværdige franske ensemble ONCEIM - der står for Orchestra of New Creations, Experiments and Musical Improvisations.

 

"OCCAM OCEAN" viderefører Radigues betagende bro af droner, langstrakte klange og spirituelle stemninger i et stort orkesterlydbillede, som man denne aften vil kunne opleve folde sig ud i Holmens Kirkes smukke rum, hvor musikken fremføres helt akustisk af det ca. 30 mand store orkester. En enestående chance for at høre dette store værk på dansk grund.

 

Præsenteres af Jazzhouse og Copenhagen Jazz Festival med støtte fra Institut français du Danemark, G((o))ng Tomorrow og SACEM.

 

Mystiske toner og spiritualitet fra armenske The Gurdjieff Ensemble i Trinitatis Kirke


24/04, kl. 19.30 - The Gurdjieff Ensemble (AM) - Trinitatis Kirke

 

Armenske The Gurdjieff Ensemble har opnået international berømmelse under ledelse af arrangøren Levon Eskenian, der er født i Libanon. Ensemblet har fremført deres smukke og meditative musik i nogle af verdens førende koncertsale og udsendt to roste albums på det prestigefyldte label ECM. Albums, der bygger bro mellem traditionel folkemusik, spirituel musik og jazzet improvisation, og ikke mindst bro mellem vestlig og østlig musik.

 

At The Gurdjieff Ensemble har fundet et hjem på ECM giver god mening. Ensemblet blev nemlig grundlagt med udgangspunkt i den armenske mystiker og komponist George Gurdjieffs musikalske filosofi – en tankeverden, der har været en stor inspiration for den spirituelle jazz, herunder for et af ECMs helt store navne, pianisten Keith Jarrett, der også har indspillet en række af Gurdjieffs kompositioner.

 

Med The Gurdjieff Ensemble har Eskenian og hans fremragende musikere dog ført musikken tilbage til de armenske rødder. Her spilles således på en række traditionelle instrumenter som duduk og zourna (blæserinstrumenter), tar og oud (strengeinstrumenter) foruden en række traditionelle slagtøjsinstrumenter som f.eks. tmbouk. Instrumenterne fremmaner et righoldigt klangbillede og et særligt kulturelt landskab, hvor ældgamle traditioner fra øst og vest flyder sammen i en mystisk flod.

 

Koncerten fpræsenteres af Jazzhouse, Global og Den Armenske Ambassade og  markerer årsdagen for Det Armenske Folkedrab, der blev indledt 24. april 1915.

Ikoniske Terry Riley - manden bag bl.a. "In C" - til København for første gang i over 20 år


07/06, kl. 20.00 - Terry Riley & Gyan Riley (US) - Bremen Teater

 

Sammen med Steve Reich og Philip Glass anses Terry Riley som en af de væsentligste komponister og tænkere inden for den amerikanske minimalisme. Rileys mest indflydelsesrige værk er kompositionen ”In C” (1964), der i sin tid blev uropført af et stjernehold bestående af Steve Reich, Morton Subotnick, Pauline Oliveros og Jon Gibson, men som er indspillet og fortolket mange gange siden, bl.a. af Damon Albarn og Brian Eno sammen med Africa Express. ”In C” er ikke blot en af Rileys vægtigste kompositioner, men anses som en hjørnesten i amerikansk minimalisme og en uomgængelig del af det 20. århundredes musik.

 

Såvel inspirationen fra den indiske musik som de jazzede improvisationer har gjort Terry Riley til en af de mest farverige skikkelser i den amerikanske minimalisme. Rileys trancendentale tilgang til musikken lod sig nemt forbinde med 60'ernes gryende psykedeliske vækkelse i det San Francisco, hvor han slog sine folder. Det er derfor heller ikke overraskende, at hans musik har haft stor indflydelse også uden for kompositionsmusikkens kredse. Både den psykedeliske rock og den senere postrock står således i stor gæld til Riley, ligesom han har haft afgørende betydning for den elektroniske musik og new age, ikke mindst takket være det ambitiøse værk ”A Rainbow in Curved Air” (1969). Flere nutidige elektroniske kunstnere har peget på Riley som en afgørende inspirationskilde, heriblandt britiske James Holden, som i 2015 spillede en hyldestkoncert til forbilledet sammen med Luke Abbott og Koreless.

I sine unge år rejste Riley hyppigt til Indien for at studere den klassiske indiske musiks principper, som han også siden har undervist i. Mødet med den indiske musik og dens hypnotiske ragaer blev definerende for hans arbejde. Men Terry Riley har også været en central figur i forhold til at forbinde den amerikanske jazz og minimalismen. Han har nævnt bl.a. John Coltrane, Miles Davis, Gil Evans og Charles Mingus som væsentlige inspirationer for sit arbejde.

 

Det et over 20 år siden, at Terry Riley sidst har gæstet København, så det bliver en enestående mulighed, når Jazzhouse sammen med G((o))ng Tomorrow og Bremen Teater kan præsentere denne koncert fra den nu 81-årige komponist, der optræder i duo sammen med sin søn, Gyan Riley.